با حضور الگوریتم گوگل پاندا بود که قدم اصلی در حفظ و صیانت از حقوق تولیدکنندگان محتوا در اینترنت برداشته شد. سایت های اسپمینگ جریمه شدند و فرم هایی از جانب گوگل در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت که آنها نیز بتوانند اگر تخلفی از دید گوگل جا ماند، گزارش کنند و از طریق گزارش دستی، آن چند درصد جزیی خطا نیز برطرف گردد.
موارد حقوقی همیشه قابل توجه و با اهمیت بوده اند اما بسیار کمتر به آنها توجه میکنیم و از پیچ و خمشان آگاهیم. شاید هم این، خطای بسیاری از ما و همکاران ماست که در این امور تفحص و تحقیق میکنند اما همین محتوا را با کاربران فارسی زبان به اشتراک نمیگذارند. ما در اینجا این مسائل را باز میکنیم و در جهت تضییع نشدن حقوقتان در موضوع کپی رایت، اطلاعات ناب و درجۀ اولی در اختیارتان قرار می دهیم. با ما همراه باشید...
به گوگل خوش آمدید...
از شما بابت استفاده از خدمات و محصولاتمان سپاسگزاریم. این خدمات توسط شرکت گوگل ارائه شده اند. گوگل واقع در ایالات متحدۀ امریکا، کالیفرنیا 94043، مانتین ویو است.
با استفاده از خدمات ما، شما قوانین حقوقی ما را میپذیرید. لطفا دقیق مطالعه نمایید.
ما در اینجا، با توجه به موضوع مقاله، به توضیحات مکفی در ارتباط با مسالۀ حقوقی حمایت از تولیدکنندگان محتوا میپردازیم.
گوگل در این زمینه و در بخش "حقوق خصوصی و حفاظت از کپی رایت" میگوید:
سیاست حفظ حقوق خصوصی گوگل توضیح میدهد که چگونه از اطلاعات و حریم شخصی شما حفاظت میکند. با استفاده از سرویسهای ما، میپذیرید که گوگل میتواند از بخشی از اطلاعات شما بر اساس سیاستهای حقوقی اش استفاده کند.
ما بر اساس ابزار U.S. Digital Millennium Copyright Act، پیگیر ادعاهای افرادیکه حقوقشان تضییع شده هستیم و در صورت صحت ادعا، حساب متخلفین را مسدود خواهیم کرد.
ما مالکیت معنوی و حقوقی آنلاین افراد را به رسمیت می شناسیم. اگر شما فکر میکنید که کسی در حال نقض حقوق شماست و قصد اطلاع رسانی به ما را دارید؛ می توانید اطلاعات مورد نظر خود در این باره را به ما گزارش دهید.
ثبت گزارش در هر یک از سرویس های گوگل، ممکن است جهت بررسی تا یک هفته نیز زمان ببرد و حتا پس از رسیدگی به شکایت شما، از طریق ایمیل، اس ام اس یا فکس مطلع نخواهید شد اما گوگل پس از تکمیل این فرم برای شما یک ایمیل تاییدیه ارسال می کند. شما خودتان باید روزانه بخش مورد شکایت را بررسی نمایید و رسیدن به حقوقتان را پیگیری کنید.
همچنین برای پیشرفت وب فارسی و همچنین رشد بیشتر محتوا و عدم کپی برداری سایت های متقلب از سایرین، میتوانید با تکمیل این فرم در بخش جستجوی وب، گزارش مورد نظر را به گوگل بفرستید. این موضوع همچنین باعث خواهد شد که محتواهای مورد نظرتان را در چندین و چند سایت ندیده و هر روز شاهد محتوایی نو و جدید باشیم.
مراحل ثبت یک گزارش خرید و فروش بک لینک غیر طبیعی به صورت تصویری:
تقریبا یک ماه دیگر می شود یک سال از زمانیکه شاهد آخرین آپدیت تولبار پیج رنک گوگل بودیم. + +
این
ذات تکنولوژی است که حتا بهترین سرویس ها بیایند و در اوج به یک باره
ناپدید شوند. همانطور که بخش فیدخوان گوگل -گوگل ریدر- آمد و پس از مدت ها
دیگر نبود. و همانطور که از ابتدای سال 2014 پیش بینی هایی از همه سو بر
کاهش اعتبار و جمعیت فیسبوک می شود. پیش بینی هایی که حتا اگر تبلیغاتی
باشند و نوید افول فیسبوک در سالهای 2017 تا 2020 را بدهند، باز هم این
امکان وجود دارد و همیشه حتا بهترین ها هم پایدار نخواهند بود.
در
مثالی دیگر و ملموس تر برای ایرانیان، اتاق های گفتگوی نرم افزار پیام
رسان یاهو را شاهد بودیم که دیگر نشانی از اتاق های یاهو نیست.
اما
از این بحث ها که بگذریم، به موضوع پیج رنک و تلاش های اکثر وبمستران جهت
طراحی و به روز رسانی برای چند ربات گوگل و نه مخاطبین، باز میگردیم.
تکلیف
کسانی که سالها برای گوگل سایت ایجاد کردند تا گوگل با سخت گیری فراوان و
بر اساس ضوابط و قوانینش که آن را الگوریتم می خوانند، نمره ای به نام
دامنه و صفحات سایت مورد نظر بدهند چه خواهد شد؟ اکنون که پیج رنک نیست و
الگوریتمی بس منضبط تر به نام مرغ مگس خوار آمده تا تمامی وبسایتهایی که به
وضوح کپی کاری می کنند را جریمه کند، چه بر آنانی خواهد آمد که نه همۀ
تلاش خود را برای گوگل کرده اند و نه تقلب و فریب در کارشان بوده است؟
این موضوع خیلی پیچیده نیست. پیشتر در مقاله با عنوان "تاثیر محتوای تکراری بر سئو"، به صورت کلی تر به این موضوع نگاهی داشتیم.
پس
از خداحافظی اعلام نشده و شاید موقت پیج رنک و آغاز فعالیت قدرتمند
الگوریتم مرغ مگس خوار، وبمستران به 2 دسته کلی تقسیم خواهند شد. 1- آنانی
که متقلب و فریب دهنده بودند؛ 2- آنانی که محتوای جدید، مفید و غیر تکراری
تولید کردند! انتشار الگوریتم مرغ مگس خوار، تاکیدی است بر اهمیت گوگل به
محتوای جدید و غیر تکراری (کپی نشده) و همچنین جریمۀ کپی کاران و متقلبین.
همچنین جریمه کنندۀ پاپ آپهای مزاحم و تبلیغاتی و مواردی از این دست که در
مقالات مختلف در ارتباط با آخرین آپدیت الگوریتم گوگل توضیح داده شده و در
آینده نیز در این باره مقالاتی برای علاقه مندان منتشر خواهد شد.
در
این صورت افرادی که به موازات سئوی سفید، به نظر کاربران و مخاطبین دیگر
نیز احترام می گذارند و کار جدیدی را ارائه میدهند، مورد توجه خزندههای
تحت فرمان الگوریتم دسامبر 2013 قرار گرفته و سایرین منهای جریمههای
متفاوت که در مقالۀ واکنش دستی (Manual Actions) توضیح دادیم، شامل
جریمههای دیگری نظیر عدم نمایش وبسایتشان در نتایج جستجوهای گوگل خواهند
شد.
در پایان یادآور می شویم که حتا اگر پیج رنک گوگل، تصمیم بگیرد
پس از 1 سال خود را به روز نماید، باز هم تولیدکنندگان محتوا نه تنها در
اولویت هستند که در بیشتر اوقات، تنها سایت ها و وبلاگ هایی نمایش داده
خواهند شد که محتوایی را برای اولین بار منتشر می کنند؛ آنهم اکنون که مرغ
مگس خوار، بزرگترین ضد اسپمر در حیطۀ خود شناخته میشود. ادغام این
الگوریتم و پیج رنک، تولد و حمایتی بی سابقه از تولید کنندگان و مرگ و
پایانی برای سارقین زحمات دیگران اعم از ربات و انسان خواهد بود. همانطور
که زمان مرگ این جریان وقتی که شناسایی تگها هوشمند (و بی اعتبار از نظری
دیگر) شدند، فرا رسید.
در تعریفی کلی، در دنیای اینترنت، الکسا را اینطور معرفی کرده اند:
شرکت
الکسا اینترنت، واقع در کالیفرنیا و از شرکت های زیر مجموعۀ شرکت عظیم
آمازون میباشد که وظیفه اش ارائۀ سرویسی تحت عنوان اطلاعات ترافیک وب
عنوان شده است.
ما در این جستار، به بررسی قسمت هایی از الکسا به خصوص تولبار الکسا میپردازیم.
نحوۀ
امتیاز دهی و یا رنکینگ سایت الکسا، بر مبنای یک تولبار ساده است که
کاربران مرورگرهای اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس و گوگل کروم می توانند آن را
نصب و امکانات آن استفاده کنند. امکاناتی که تولبار الکسا به استفاده
کنندگانش میدهد، به طور کلی در 4 دسته بندی قرار میگیرند:
√ اعتبار ترافیک الکسا: می توانید ببینید که یک وبسایت چقدر معروف و مورد توجه است.
√ پیوندهای مربوطه: نزدیک ترین وبسایتی که مربوط به آنچه که در حال دیدن هستید را به شما معرفی میکند.
√ راه بازگشت: می توانید چگونگی یک وبسایت را در گذشته ببینید.
√ تحلیل جستجو: امکان این را دارید که ببینید چه عباراتی، در نتایج جستجوها به سایت شما ترافیک میفرستند.
کاربران
و به خصوص وبمسترانی که این تولبار را بر روی مرورگر خود نصب کنند، از این
4 دسته و سایر امکانات خوب الکسا به رایگان بهره خواهند برد.
اصولا
بسیاری از کاربران از نصب هرگونه تولباری بر روی مرورگرهایشان خودداری
میکنند. چراکه تولبارهای بسیار زیادی تنها برای تبلیغات بر روی مرورگرها
نصب میشوند، بسیار آزاردهنده و گاها مخرب هستند. حتا همین تولبار الکسا با
اعتباری که کسب نموده تا سال 2005 تنها 10 میلیون بار دانلود شده است.
همچنین این تولبار توسط سپر مدافع شرکت مایکروسافت برای اینترنت اکسپلورر
نسخۀ 7، به عنوان مالور، نشانه گذاری شد.
با همۀ این اوصاف، تولبار
الکسا در حیطۀ کاری خود به عنوان خالق امتیاز دهی و شماره بندی وبسایت های
دنیا بر اساس دسته بندی گوناگون شناخته و به خوبی استفاده می گردد. تولباری
که در کمک کردن به سئو، موتورهای جستجو و بهینه سازی وبسایت ها نقشی اساسی
ایفا کرده و همچنان به این نقش به صورت پررنگ و بی رقیب ادامه می دهد.
با گسترش تلفن های همراه هوشمند در بازار، این بازار سهم بیشتری را اکنون به خود اختصاص داده است. حالا این بسیار مهم است که وبسایتها یک نسخۀ موبایل هم برای صفحاتشان داشته باشند؛ یک نسخۀ خاص که صفحاتش کوچکتر و سریع لود شود. همچنین جایگزینی پاسخگو برای کاربران تلفن همراه در مقابل نسخههای سنتی و قدیمی باشد.
آیا در چشمان گوگل، تفاوتی میان طراحی واکنشگرا و نسخ قدیمی موبایل سایتها وجود دارد و در سئو موثر است؟ خوشبختانه بله! مهندس ارشد گوگل -مت کاتس- در یک ویدیویی که از وی منتشر شده، نگاهی به این موضوع داشته است.
در ابتدا، بسیاری از مردم میپرسند که اصولا طراحی واکنشگرا چیست. خب این یک موضوع کمابیش جدید است و حتا بسیاری از وبمستران اطلاعات دقیقی از این نوع طراحی ندارند.
به گفتۀ مت کاتس "طراحی واکنشگرا تنها بدین معنی است که همانطور که یک سایت با یک مرورگر دسکتاپی (کامپیوتری) کار میکنند، همانطور میتوانید به نسخۀ موبایل دسترسی داشته باشید. تنها، صفحات و همه آنچه که در وب میبینید تغییر سایز داده و سایز صفحه بر اساس صفحۀ مانیتور تلفن هوشمند شما تغییر خواهد کرد.
اما کدام؟ طراحی واکنش گرا یا موبایل سایت؟
قطعا این دو برای گوگل متفاوت است و جستجوگر آن نیز نسخه های واکنشگرا (قالب بندی با صفحۀ دسکتاپ، موبایل هوشمند و تبلت ها) را به نسخه های موبایل سایت، تبلت سایت و نسخه های دسکتاپی بیشتر ترجیح میدهد.
به معنای دیگر ، هرچه وبسایت و محتوای شما به صورت بهینه برای دستگاه های موبایل طراحی شده باشد، رتبه بالاتری برای کاربران آن دستگاه دارد. این موضوع به خوبی حس می شود که نمایش سایت های بهینه نشده و ضعیف در دستگاه های موبایل پارامتر مناسبی برای گوگل محسوب نمیشود.
برای ایجاد یک سایت واکنشگرا، نیاز است تا با داشتن دانش کدنویسی CSS تنها با چند خط کد، سایت خود را واکنشگرا نمایید. چراکه تفاوتی میان کدنویسی میان سایتهای دسکتاپی با سایتهای واکنشگرا نیست و با یک نوع کد نوشته میشوند.
تنها باید مسیر جستجو و خزیدن رباتهای گوگل را برای سایت واکنشگرای خود باز بگذارید. برای انجام این امر نیاز است تا محدود کننده های فایل Robots.txt را از میان برداشته و کدهای مورد نظر را در قالب سایت بگنجانید تا رباتها ضمن جستجوی بدون محدودیت در میان سایت شما، به راحتی سایت اصلی را از سایت واکنشگرا تشخیص دهند.
هنوز فکر می کنید وقت سئو و بهینه سازی وبسایت برای تلفن های هوشمند نرسیده است؟
گوگل محتوای مختلف را از طریق لینک های یک صفحه به صفحۀ دیگر پیدا میکند. عموما یک پیام خطای "یافت نشد" (معمولا یک پیام با کد HTTP 404) زمانیکه گوگل تلاش می کند تا صفحه ای را ایندکس کند، و صفحۀ سایت به ربات جستجوگر برگشت میزند نمایش داده می شود، چراکه در هر صورت شما یا لینکی را پاک نموده و یا بدون جهت دادن به صفحه ای جدید تغییر نام داده اید. شاید هم به خاطر اینکه در تایپ لینک مورد نظر خطا داشته اید!