در این مقاله شما را با مفهوم اینفوگرافیک در طراحی سایت می پردازیم . در ابتدا تعریف کلمه ی اینفوگرافیک را بیان می کنیم ، اینفوگرافیک از دو جز (اینفو) و (گراف) تشکیل شده و مخفف کلمه information ( اطلاعات ) و گراف مخفف کلمه graphic ( تصویر) است . اینفوگرافیک روشی است که با استفاده از گرافیک مفهوم را به بیننده می رسانیم به عبارتی با استفاده از گرافیک اعداد و ارقام و یا مفاهیم را به صورت قابل فهم در می آوریم .
در گذشته انتقال مفهوم به صورت متن
بوده که در این روش (متن) مفهوم مورد نظر به خوبی به دیگران منتقل نمی
شود اما در شیوه های امروزی استفاده از تصاویر به انتقال مفهوم متن کمک
می کند در واقع داده نمایی ترکیبی است متعادل و معنا دار از عناصر متنی و
تصویری که در کنار هم یک واحد یکپارچه از ارتباطات را میسازند .
استفاده از گرافیکهای اطلاع رسان باعث میشود بیننده با نگاهی کوتاه حجم
قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی
را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر
بسپارد .
اینفوگرافیک در طراحی سایت ابزاری است که موجب افزایش ترافیک سایت می شود به شرطی که موارد زیر رعایت شود .
در طراحی سایت فضای کمی برای ارائه اطلاعات دارید، پس همیشه این فضا را در نظر بگیرید و اطلاعات را به شیوه مختصر و روشن نمایش دهید .
اگر شما مجبورید که اطلاعات زیادی را در فضای کمی قرار دهید، از بوردر
برای مشخص کردن مرزها استفاده کنید؛ و در نظر داشته باشید که فضای کافی
برای هر قطعه از اطلاعات قرار دهید تا کاربر سایت سردرگم نشود .
منبع : طراحی سایت
Bounce
rate میزان بازدیدکنندگان از سایت شما و همچنین مطالب مفیدی که کاربران
به آن دسترسی نیافته اند و یا گرافیک سایت شما را نپسندیده اند و یا از
بازدید سایت پشیمان شده اند را نشان می دهد بنابراین هرچه درصد Bounce
Rate کمتر باشد ، شما سایت موفق تری محسوب میشوید . از عواملی که موجب
بالا رفتن bounce rate می شود این است که وقتی کسی شما را میبیند و یا
کلمات کلیدی را در گوگل جستجو میکند و به سایت شما می آید ولی نشانی از
خواسته خود نمیبیند ، به شدت دلزده شده و سایت را ترک خواهد کرد .
انتخاب رنگ نامناسب و بی ربط به لوگو و نام شرکت و یا حجم بالای صفحات به
دلیل استفاده از عکس های پرحجم نیز این امکان را دارند تا در فراری
داردن کاربری موثر باشند . برای داشتن bounce rate پایین باید فیلدها را
در جای درست خود قرار داد و از عبارات مناسب برای هدایت کاربران استفاده
کرد .
همینطور هدایت کاربران در تبلیغات و سئو سازی ، به یک صفحه فرود
(Landing Page ) مناسب نیز از مهمترین عوامل میباشد که باید رعایت شود .
ضمن آنکه کلیک بر روی تبلیغاتی که لینک خارجی دارند و باعث میشوند کاربر
از سایت شما خارج شود نیز ، Bounce Rate سایت شما را بالا میبرد.
اگر پیغام ها و توضیحات خطا به درستی طراحی نشود می توانند عاملی مهم در
افزایش bounce rate باشند . مثلا اگر در فرمی خطایی صورت گرفت پیغام خطا
در همان قسمت input وارد شود و از نمایش پیغام خطا توسط pop up اجتناب
شود . اگر از پیغامی جهت راهنمایی یا دادن دستورالعمل به کاربران استفاده
می کنید سعی کنید از جملات مثبت استفاده نمایید . از به کار بردن لغاتی
چون – خطا – ، – اشتباه – ، – باید – ،…. اجتناب کنید و سعی کنید از لغات
مثبت تری استفاده نمایید که کاربر احساس حماقت و جهالت نکند .
فرمول تقریبی Bounce Rate
بازدیدکنند هایی که یک صفحه را میبینند و خارج می شوند ، تقسیم بر تعداد
همه بازدیدکننده ها . این عدد درصدی تقریبی توسط گوگل آنالیتیک و الکسا
نیز در اختیار ما قرار می گیرد. بدیهی ست که هرچه عدد کوچکتر باشد نشان
دهنده این است که وب سایت شما مورد علاوه ویزیتورها قرار گرفته است .
منبع : طراحی سایت
√ طرح سوالات جالب و سرگرم کننده
طرح
سوالاتی که برای بیننده خیلی پیچیده نباشد و قابل حل باشد می تواند
طرفداران را به فعالیت و کامنت گذاشتن و لایک کردن تحریک کند .
√ ارسال محتوای مفید
ارسال
مطالب مفید و تازه می تواند یک تکنیک ساده در بازاریابی اینترنتی باشد و
کاربران برای دیدن مطالب و پست های جالب تر به صفحه شما باز گردند .
√ قرار دادن آدرس سایت خود در قسمت کاور صفحه
فراموش
نکنید که شما باید سایت خود و همچنین زمینه ی فعالیت خود را به بیننده
برسانید این انتقال بیشتر و بهتر به کاربران کمک می کند تا بتوانند کسب و
کار شما را بشناسند .
√ ارسال محتوای مناسب در زمان مناسب
فقط
پست مفید به تنهایی کاربران را مجذوب خود نمی کند و شما باید بدانید که
کاربران چه روزهایی در هفته و در چه ساعاتی مایلند تا با محتوای جدید
مواجه شوند و شما باید بدانید که از چه محتوایی استفاده کنید .
√ ارسال محتوای طنزآمیز و سرگرم کننده
بهتر
است گاهی بین پست های جدی و مرتبط با حرفه ی خود از محتوای طنزآمیز و
سرگرم کننده استفاده کنید زیرا بیشتر افراد برای سرگرم شدن به شبکه های
اجتماعی سر می زنند بنابراین در محتوای خود از مطالب طنز آمیز و سرگرم
کننده هم استفاده کنید .
با توجه به افزایش رقابت در بستر وب و در عرصه ی طراحی سایت شما باید به دنبال روش های دیگری همچون بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی بپردازید و با رعایت و انجام موارد ذکر شده بتوانید به کسب و کار خود کمک کنید .